dinsdag 1 september 2015

Hortensia krans: DIY

Dit keer moet ik
al vroeg
in de nazomer
de tuin in
met mijn snoeischaar!

..



De Hortensia
staat al in zijn laatste bloei
en door de regen 
komen er al 
vroeg bruine blaadjes aan de
bollen.

En die wil ik er eigenlijk
niet in hebben,
dus naar buiten met de snoeischaar
en knippen maar!

...





Ik heb twee grote struiken
die dit jaar ruim honderd bloemen
hadden!

...



Binnen had ik al 
twee oasis kransen
 in het water liggen
om de toefjes 
hortensia bloemen in te steken.

Het voordeel van oase is dat 
de bloemen
langzaam indrogen.

Je kunt de bloemen ook
 in schelpenzand leggen 
om te drogen
of 
op zijn kop 
in een donkere ruimte.

...

Een krans maken
is heel eenvoudig
en 
een heerlijk relaxwerkje!

...



Je hebt nodig:

- een oase krans

-voldoende bloemen van de Hortensia of de Annabel
ze moeten nog stevig aanvoelen,
een beetje kurkachtig.

- snoeischaar/schaar



Je gaat als volgt te werk:

knip toefjes van de bloem
en steek ze in de oase,
(bedenk dat de bloemen bij het drogen krimpen 
dus vul de krans dicht op elkaar)



Laat de krans op
een mooie plek binnen langzaam indrogen, 
geen water meer geven.

Zo kan je heel lang genieten 
van een prachtige nazomer sfeer in huis!



 Bijzonder
dat je
 van een Hortensiastruik 
zolang 
kunt genieten.


In het voorjaar met het frisgroene blad,
in de zomer als de bloemen
 prachtig kleuren
en dan nog in de nazomer
gedroogd 
of verkleurend 
op de struik!



Wonder van de natuur!


Lieve volgers,

wat fijn dat jullie
iedere keer de moeite nemen 
om op mijn blog te kijken
en een reactie achterlaten!
Nieuwe volgers
van harte welkom,
voel je thuis
in Huize Kipkakel!

Lieve groet,
Hannie





28 opmerkingen:

Petra zei

Mooi he hortensia verveeld mij nooit, prachtige kleuren en heerlijk om mee te freubelen. Zelf zet ik de toefjes hortensia altijd nog op een ijzerdraadje anders steekt het zo lastig in de oase vind ik dan he. Maar je krans is mooi gelukt, groetjes Petra.

Jedidja zei

Wat leuk! Ik heb witte hortensia. Dit moet ik toch ook kunnen? Dank je wel voor de duidelijke foto's

tineke zei

prachtig! ik ben helaas al te laat!

maar mooi gedaan zeg!

groetjes

Home and Lifestyle zei

Ik denk dat ik nu te weinig mooie bloemen in de tuin heb staan voor een krans. Best jammer want jouw krans is een plaatje!

Liefs, Ingrid

Ilse zei

Ik maak altijd hortensia kransen door ze met wikkeldraad vast te wikkelen op een strokrans, drogen ze ook mooi van in.
Moet het ook maar gaan doen ;). Leuk klusje Voor morgenmiddag.
Groetjes Ilse

Original handmade by Janneke zei

Wat ziet dit er mooi uit Hannie!
Heerlijk om zo lang na te kunnen genieten van de hortensia's.
Ik ga je foto's bewaren zodat ik volgend ook aan de slag kan, voordat ze zijn uitgebloeid ;-)

Groetjes Janneke

crochetcookingandmore zei

Hannie wat is je krans mooi geworden!! Ik vind de (gres)pot op je aanrecht ook een plaatje....heerlijk sfeervol.

Danielle van Heusden zei

Heeeel mooi Hannie! Ik ga dr dit jaar ook zeker weer een maken! Blijft zo lang mooi!
Liefs Daniëlle

Verie - Vestywo zei

Super Hannie, wat leuk om te zien dat je ook druk geweest ben met de hortensia`s. Misschien vind je het leuk om op Huisje Kijken te kijken bij mijn blogs, daar heb ik een blog erover gemaakt, net als jij hierboven! :) Geniet van je prachtige krans..

Lieve-Groetjes,
Verie

lien zei

Dat vind ik altijd zo mooi: een krans van hortensia's. Prachtige kleur ook!

Gerry zei

Dat is een prachtige krans geworden!
Zo heb ik ook wel eens hortensia gedroogd dat gewoon een boeket op de vaas bleef en waar je het hele winter van kon genieten. Dat is inderdaad het prachtige van deze bloem!
Geniet ervan!

Liefs, Gerry

Rensina Steursma zei

Wat is het mooi zeg, zo'n krans!
Wij hebben wel gedroogde hortensia's, maar de tip van natte oase om ze beter te laten drogen ga ik snel eens uitproberen. Misschien blijven ze dan groter...
Groetjes, Rensina

De Witte Lanteern zei

Het is een prachtige bloem de Hortensia. Dit jaar volgens mij ook een goed jaar, want ook mijn struik zit vol.Ik wacht nog even tot ze wat leerachtig worden en ga dan ook weer aan de slag om een krans te maken. Zo in je cres-pot staat trouwens ook heel mooi.
Liefs, Peetje

Roelie Steinmann zei

Je hortensia's is prachtig geworden.

Groetjes Roelie

juffrouw truus zei

Oei, te laat, denk ik. Morgen nog maar even goed speuren. Jouw krans ziet er mooi uit.

Pippa's Hus zei

Prachtig, ik heb ook heel veel hortensia's ik ga ook een krans maken. :-)))
XX Esther

It's me zei

Zo mooi de hortensia krans...orachtig en ja nu op naar de herfst...langzaam dan...hihihihihi.....liefs Ria x

Het Moonhuis zei

Prachtig, hortensia's zijn altijd zo mooi om kransen mee te maken. Ik deed dat ook altijd, maar twee jaar geleden hebben wij de hortensia's weggehaald uit onze tuin, omdat ze echt te groot waren geworden. Je hebt lang plezier van zo'n krans.

Liefs Monica

Vlijtige Lies zei

Jaloers!! bij ons zijn een aantal jaar geleden de gewone hortensia's helemaal kort geknipt door de wiet snuivers...die hier de ronde deden. Ze zijn er nog steeds niet bovenop. Dus ik pak de Annabel maar die groeien de pan uit. Ik steek de toefjes ook altijd nog met een ijzerdraadje op,maar zo ziet het er ook prachtig uit,nu gaan genieten. En hopelijk nog veel mooie nazomerse dagen.

What's in a day zei

Ja hoor helemaal geslaagd, met je duidelijke uitleg kunnen we zo aan de slag, hi, hi, vanmiddag ga ik de rest van de bloemen verwerken.
Wat een wonder van de natuur dat we zo kunnen genieten van al dat moois, iedere keer sta ik weer versteld, vooral nu ik in mijn klas vertel over De Schepping, dan ben je even heel stil....dat wij hier van mogen genieten en gebruiken.

Ik wens je een fijne week Hannie.

Lieve groet, Eefie

kreamade zei

Hortensia blijft een prachtige bloem!! Mooie krans heb je ervan gemaakt. gr. Hennie

huis tjokvol zei

wauw die krans in mooi,bij mij gaan de hortensia altijd inzakken,het is mij nog nooit gelukt om ze te drogen,ik weet niet wat ik verkeerd doen maar het lukt mij nooit jammer genoeg,maar bij jou dus wel,geniet ervan.

wilma heger zei

O dt vind ik zo mooi!! Hortensia is wel mijn favoriete plant. Maar as ik je goed begrijp knip je dus van de grote bloem, kleinere"trosje"af?
De hele bol erop wert niet?
Hopen de hortensia in een gumpaste te maken, next maand.
Groet!!
Wilma

Danielle zei

Leuk gedaan! Hier heb ik het geduld weer niet voor. Maar ik vind hem er echt wel gaaf uitzien!

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat grappig: heb net vanmorgen de bloemen geknipt voor een krans. Ik dacht nog een oasekrans te hebben maar helaas.....morgen snel naar de winkel want ik heb er zin in!
Die van jou zijn in ieder geval prachtig geworden!

groet Trijnie

blauwruitje zei

Echt mooi zo'n krans. Mijn hortensia heeft niet genoeg bloemen vrees ik.

blauwruitje zei

Echt mooi zo'n krans. Mijn hortensia heeft niet genoeg bloemen vrees ik.

Onder de rieten kap zei

Oh die krans!! Zo prachtig, ik ga hier ook maar eens struinen in de tuin haha!
Liefs, Yvonne