vrijdag 23 januari 2015

Bak je mee?

Vrijdag
is in Huize Kipkakel
bakdag
...

Vandaag 
maakte ik
een heerlijke plaatkoek.
...
ideaal voor veel 
mee-eters of 
voor altijd
hongerige pubers :)


Bak je mee?

Het is een super eenvoudig recept,
smaakt heerlijk
en de koek is naar eigen inzicht in
brokken te snijden.

De 'Tjits en Frits' brokken!

Waar de naam vandaan komt,
weet ik niet.
Het recept kreeg ik van een vriendin
waar ik deze heerlijke koek
 bij de koffie kreeg!

En wat een geluk,
de kinderen vinden hem allemaal lekker,
dus weer een recept
erbij
voor de vrijdagse bakdag!

Het is wel een calorierijke koek..
ik heb de suiker hoeveelheid wat geminderd..)


Je hebt nodig:

1 pond bloem
1 pakje roomboter
1 pak bruine suiker
2 eieren
2 eetlepels koekkruiden
2 eetlepels melk
2 eetlepels water
snufje zout
1 zakje bakpoeder
1 zakje vanille suiker










Meng alles door elkaar
in een kom
....

De complete deegbal
op een oven bakplaat
verdelen
..

Veertig minuten 
op 
150/160 graden bakken
...

Als de warme koek 
uit de oven
 komt
in stukken snijden!


Mmm
...
De geur,
de smaak,

Heerlijk!




Laat je het me weten
als je de koek
ook hebt 
gemaakt?

Ik kan je vertellen dat
de eerste stukken hier al op zijn
en
 het weekend
is nog maar net begonnen!



Fijn weekend!

Lieve groet,
Hannie
♥♥


25 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Dit ziet er heerlijk uit, Hannie. Ik denk dat jouw kids elke week uitkijken naar de vrijdag, dat kan bijna niet anders.

Ik bak niet zo vaak, niet omdat ik het niet lekker vind maar omdat ik de welbekende aanleg heb. Nu hou ik het binnen de perken, maar ik vrees dat het met zo'n zoete vrijdag niet gaat lukken. Maar als ik aan mijn favoriete monchoutaart denk, loopt het water mij uit de mond hoor haha.

Fijn weekend, lekker smullen! Liefs, Ingrid

Ilse zei

Heerlijk...maar oei... een pak suiker??? dat is echt heel veel... maar hij zal vast heerlijk smaken en ziet er prachtig uit!

Danielle zei

Oei dat klinkt wel erg lekker en het ziet er ook echt heerlijk uit, wie weet word hij hier ook een keer gemaakt, maar dan door 1 van de kids. (die zijn de bak[st}{k}ers in huis)
Fijn weekend gewenst!

De Freubeltuin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
De Freubeltuin zei

Lekker Hannie, ik bak ook graag en vaak op vrijdagmiddag. Maar ik heb dan wel eens het probleem.....als 'het' dan zo lekker is......is er op zondag niets meer over;) Herken je dat?
Maar ik gaat het recept zeker een keer proberen.
Jij ook fijn weekend,
groetjes Maartje

Martine zei

Lekker. Ik zal hem binnenkort ook eens maken. Misschien morgen al, want ik heb er alles voor in huis.
Fijn weekend, liefs Martine

It's me zei

Lekkerrrr ...fijn weekend liefs Ria..x!

Gerry zei

Dat is iets wat je kinderen altijd onthouden later: als wij vrijdags uit school kwamen had mama altijd iets lekkers. Een mooi moment om aan het weekeinde te beginnen.
Ik wens jullie veel plezier!

Liefs, Gerry

Het Moonhuis zei

Lijkt me heerlijk! Alleen een pak bruine basterdsuiker? Er zit 600 gram in een pak, oei dat is inderdaad best veel, maar ik geloof graag dat ie heerlijk is!

Liefs Monica

De Witte Lanteern zei

Het recept lijkt een beetje op de kruidkoek die ik laatst maakte. Alleen zaten daar nog rozijnen in (en volgens mij geen boter). Dit is dus weer een leuk recept om ook uit te proberen. En wat ruikt het dan heerlijk als zoiets uit de oven komt...hmmmm. Hier stonden de zelfgemaakte appelflappen af te koelen toen de kinderen uit school kwamen.
Heerlijk om zo het weekend te beginnen!
liefs, Peetje

Pippa's Hus zei

Mmm, dat ziet er heerlijk uit. Als ik hem eens ga maken laat ik je weten wat mijn pubers ervan vinden. ;-) XX Esther

juffrouw truus zei

Daar had ik vandaag net zin in, om iets te bakken na een drukke week! Als de zelfgemaakte tomatensoep klaar is, schuiven we deze koek in de oven.

Bedankt voor het delen.

Groeten van Jufrouw Mier

huis tjokvol zei

Dat ziet er lekker uit en het klinkt eenvoudig te maken,ik ben geen bakker bij mij mislukt altijd alles maar ik ga deze eens proberen

Gr Yvonne

What's in a day zei

Als ik het al lees, dan begint het al te kriebelen, helaas staat er nu al een chocoladecake in de oven, een heerlijk, grote vierkante vorm gevuld, ook om te smullen hoor:)
Je recept ga ik zeker opslaan, hier is het zaterdag bakdag, genieten voor het weekend.

Mooi weekend en lieve groet, Eefie

Danielle van Heusden zei

Mmmmmm...dat klinkt goed en ziet er lekker uit!
Ga hem zeker nog eens maken!
Bedankt voor het delen!:)

Fijn weekend!
liefs Daniëlle

kreamade zei

dit ziet er heel lekker uit en volgens mij ook nog redelijk eenvoudig te maken... Misschien toch eens proberen! gr. Hennie

Housebythewaterhole zei

Hannie dit ziet er superleuk uit, maar ondertussen blijft er al niet veel meer van over denk ik ???
Ga ik zeker eens uitproberen hoor...
héél fijne zondag nog
liefs Kathy

blauwruitje zei

Dat klinkt heel lekker maar inderdaad wel calorierijk. Dat kan mijn jongste goed gebruiken.

Onder de rieten kap zei

Ziet er heerlijk uit, ik ga hem een keer proberen te maken met plantaardige boter en rijstmelk, ben heel nieuwsgierig, lijkt me echt heel lekker!
Veel liefs, Yvonne

crochetcookingandmore zei

Ziet er lekker uit! Is het harde of zachte koek? Je schrijft dat je de hoeveelheid suiker hebt geminderd...Hoeveel heb je dan gedaan?
Bij ons wordt er ook elk weekend wat gebakken, liefst 'gezond'maar haha, juist de andere dingen spreken vaak meer aan.

Jedidja zei

Mjammie ... lekker. Ik bak altijd op zaterdag. Afeglopen keer een fijne cake met de laatste pepernoten erdoor heen.

van alles wat in huis en tuin. zei

Mmmmmm......wanneer ik er naar kijk word ik al dik! Maar wat ziet die er lekker uit!
Wie weet ga ik het eens proberen wanneer er veel bezoek is en neem ik zelf een half stukje!

groet Trijnie

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

Dag Hannie, de koek zal nu wel op zijn, jammer had net langs willen komen....(grapke) Ga het recept zeker eens uitproberen.

Groeten Pauline

Huis in de Provence zei

Ja graag!! Deze ziet er lekker uit....mmmmm...
Van de week net een zoete aardappel cake gebakken...klinkt heel gezond is t niet...ha..ha.ha..
Suc6 morgen met bakken en fijn weekend alvast!

gr. Mirjam

Bregien zei

Nog een late reactie van mij. De naam 'Tjits en Frits'brok is niet helemaal juist. Het moet zijn:'Tjits van Frits' brok. Ik woon in IJsselmuiden en deze plaatkoek wordt hier in de buurt in allerlei variaties gebakken. Zo heb je 'Kamperbrok', 'Zalkerbrok', 'Elburgerbrok', enz Tjits is een vrouw hier uit het dorp. Zij is getrouwd met Frits en het recept is van haar. Ze voelde zich zeer vereerd dat haar recept helemaal in Sliedrecht is terechtgekomen en nog wel op een weblog....
Zelf bak ik 'm met de helft suiker en de helft honing. Vinden de jongens hier ook erg lekker.....