maandag 16 december 2013

Eucalyptus...DIY krans maken!

Een heerlijke geur
komt me deze week tegemoet
als ik binnen stap!
 
...
 
Afgelopen week
gaf ik twee
avonden
een groen workshop
en de materialen
stonden in de schuur
 
...
 
De geur van nobilis en eucalyptus
 
 ★★★
 
 
 
Ik had nog een flinke emmer eucalyptus over
en daar wilde ik
een krans van maken
...
 
Nu had ik dat al verschillende keren op een blog
voorbij zien komen,
maar toen ik ging zoeken naar een werkbeschrijving
kwam ik niet zo ver!
 
Daarom
heb ik er een DIY van gemaakt
...
 
 
 
 
Je hebt nodig:
 
*een strokrans
*minimaal twee bossen eucalyptus
*binddraad en krammen
*snoeischaar
*touw
 
 
 
De eucalyptus knip je in kleine stukjes van ongeveer 6 of 7 cm,
de grote blaadjes gebruik ik niet
...
 
 
Op deze manier pak je de blaadjes bij elkaar
en bind je ze op de krans,
ik heb het draad er twee keer om heen gedaan,
als eerste deed ik de binnenrand van de krans
 en werkte zo naar boven toe.
 
 
Het draad verstop je onder de blaadjes,
en ieder volgend toefje valt over het draad heen
...
 
 
Zorg dat de strokrans goed bedekt is
met de iets grotere blaadjes kun je de ruimte opvullen
en de krans een mooie ronde vorm geven,
deze steek je er met een kram tussen.
Ook het touw zet je op de achterkant met een kram vast
...
 
 
Eucalyptus droogt heel mooi in
en van deze krans kun je jaren plezier hebben
...
 
Ik vond het nog best een lastig werkje,
neem er ook de tijd voor!
 
★★★
 
Van de grote blaadjes die ik nu nog over heb
maak ik een rijgkransje
..
de blaadjes knip ik los
en
 rijg ik met ijzerdraad in
een mooie ronde of hartvormige vorm
...
 
Het hele huis geurt!
 
 
Deze mooie amaryllis kreeg ik als bedankje,
natuurlijk stak ik ook daar een paar takken eucalyptus tussen :) 
...
 
Een fijne week
 
★★
 
Lieve groet,
Hannie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


20 opmerkingen:

Pure & White zei

Eucalyptus ruikt idd zo heerlijk!!
IK zelf bedek de strokrans eerst helemaal met mos. Het geeft wat meer body, en het zorgt ervoor dat wanneer dhet blad wat indroogt je niet tegen het kale stro aankijkt..;-)
Verder gebruik ik echt alle stukjes van de eucalyptus, maak er kleine bos van, en bind die dakpansgewijs op de krans..Heb het zo jaren geleden al geleerd van een bloembindster. Vind het zelf ook altijd wel fijn als ik vrijwel niets van het materiaal hoef weg te gooien..;-)
Het ruikt nu in huis bij jouw ook vast heerlijk!

geniet ervan!
Dineke

Monique Leonhart zei

Hoi Hannie,
Wat is eucalyptus toch heerlijk om mee te werken. Ik heb twee jaar terug bij mijn favoriete bloemist een workshop gedaan om een eucalyptuskrans te maken. Het grijsgroene blad leent zich er zo mooi voor om er iets prachtigs van te maken. Wat leuk dat je er een hele gave workshop van gemaakt hebt.
Het is dan ook een prachtige krans geworden. En inderdaad is hij jaren goed te houden. Bij mijn vader hangt mijn krans nog steeds prachtig!!
Groetjes van Monique

Onder de knotwilg zei

Wat een leuke krans! Zal vast een heel werk zijn geweest, maar je kunt er gelukkig lang van genieten.

Gerry zei

Hallo Hannie,
Het is een prachtige krans geworden!
Kan me voorstellen dat het een geduldig werkje is, maar als ze hangt ben je dat volgens mij weer vergeten.

En het klopt dat de N in het woord advent verkeerd staat, maar ik heb geen andere keus omdat de insteekpen er zo ingezet is.

Een mooie dag gewenst!
Liefs, Gerry

Home and Lifestyle zei

Bedankt voor de uitleg Hannie, het lijkt mij erg leuk om zo'n mooie krans te maken. Ik hoop dat ik er binnenkort nog tijd voor heb. Jouw krans is een plaatje, het is mooi meegenomen dat je er zo lang plezier van kunt hebben.

Liefs, Ingrid

Indruk zei

Mooi zeg! Ik vind het eucalyptusblad al zo mooi fris in een vaas staan. ik had laatst ook een andere versie gekocht, kleinere blaadjes met een soort bloemetje eraan. Met een ammarylus staat het ook mooi. Pascale x

Petra zei

Zo mooi, en je amarillissen vind ik ook geweldig, ben gek van rood en met kerst helemaal. Gezellige week, groetjes Petra.

Homemade Home zei

Hoi Hannie,je krans is heel mooi geworden. Ik ben er ook zo gek op, maar ik rijg ze altijd.
Fijne week lieve groet Nelly

It's me zei

Leuk je kransje.......en je amarylissen.....prachtig ...liefs van mij...x !

little sweet things zei

Heerlijk werkje om te doen en je krans is heel mooi vol geworden!
Zelf heb ik er vorig jaar ook een gemaakt op bijna de zelfde manier als dat jij gedaan hebt en die hangt hier nog steeds.
Ik heb de krans eerst omwikkeld met de grotere bladeren omdat je na het indrogen anders toch nier en daar de krans nog zal zien.
Groetjes, Sas

Dorine zei

Wat een mooie krans, het ruikt ook altijd zo heerlijk......

Geniet ervan! Dorine

huis tjokvol zei

wauw wat een werk maar wel mooi geworden hoor

Marcel en Suzanne zei

Wat een mooie krans!
En ik kan mij goed voorstellen dat het moeilijk is om deze te maken :-)
Knap gedaan hoor!

Ooo ik hou echt zo enorm van de sfeer in jullie huis!
Een sfeertje naar mijn hart :-)
LIEVE GROETEN, Suzanne

Judith zei

Ik heb een paar jaar geleden ook een eucalyptuskrans gemaakt en hij hangt nog steeds! Hij geeft natuurlijk niet meer zoveel geur af (alleen als je er echt aan ruikt, ruik je 'm nog), maar ze drogen idd mooi in. Misschien moet ik weer eens een nieuwe maken;-)

Liefs X

What's in a day zei

Wat een mooie krans is dit Hannie, het ruikt idd heerlijk, ik heb die van vorig jaar nog hangen en hij droogt zo mooi in.
Leuk dat je weer workshops hebt gegeven, dat zal genieten zijn geweest.

Lieve groetjes, Eefie

Hann¥ zei

Dat ruikt zeker heerlijk....ik heb hier nog een bos in de garage liggen maar nog niet de tijd gehad om er wat van te maken....drukke tijden op het werk....
Maar als ik zo jouw mooie krans met uitleg zie moet ik morgenavond maar eens tijd maken ;-)
Liefs,Hanny

Rensina Steursma zei

Wat een leuke DIY.
Het ruikt vast heerlijk bij jou in huis.
Lieve groet, Rensina

Petra zei

Herken het helemaal, het ruikt heerlijk en voorlopig ben je niet verkouden ;-))

Groetjes van Petra

Anita zei

Wat mooi die krans ...
ik geloof zelfs dat ik hem ruik (of zou het verbeelding zijn ;-)
Als ik weer een beetje "op de been" ben
ga ik hem eens maken. Moet lukken, lijkt me!
Groetjezz lfs mij

Emma zei

Beste Hannie,
Via google zocht ik naar het maken van een eucalyptuskrans. Ik kwam bij jouw blog terecht. Vandaag heb ik mijn eigen krans gemaakt met de werkbeschrijving van jou ernaast. Geweldig, de krams is erg mooi geworden! Bedankt. Huize kipkakel staat in mijn favorieten, wat leuk om zo af en toe een kijkje te nemen.
Lieve groetjes Emma