woensdag 4 september 2013

Nog even terug naar ...

Praag
de hoofdstad van ons vakantieland dit jaar!
 
 
We namen de trein
en kwamen midden in Praag
op een prachtig oud station
...
 
 
Wat bekende en minder bekende beelden
laten nog even een terugblik op onze vakantie zien
...
 
 
de Praagse burcht op de achtergrond
 
 
Wij namen de benenwagen de hele dag..
geen taxi!

 
 
Het bekende astronomische uurwerk,
op de hele uren komen de 12 apostelen bij de luikjes te voorschijn.

 
druk in de winkelstraat
...
 
 

 
de poort bij de Karelsbrug

 
De Karelsbrug met veel kunstenaars en souvenir verkopers,
bedelaars en straat artiesten!
 
Een stukje van Wikipedia :
 
De Karelsbrug (Tsjechisch: Karlův most) is een beroemde brug over de Vltava (Moldau) in Praag. De brug ligt in het district Praag 1 en verbindt de Oude Stad met de wijk Malá Strana. De constructie startte in 1357 onder koning Karel IV.
In 1357, op 9 juli, om 5:31 (1-3-5-7/9-7/5-3-1) legde koning Karel de eerste steen. Indertijd was het de enige verbinding om de rivier in Praag over te steken. Tot 1841 was het de belangrijkste verbinding tussen de Oude Stad en de Praagse burcht. Oorspronkelijk was de naam 'de Judithbrug' (Juditin most), vernoemd naar Judith van Thüringen, de vrouw van hertog Vladislav II van Bohemen. Sinds 1870 heet de brug de Karelsbrug.
De brug is 516 meter lang en bijna 10 m breed. De constructie bestaat uit 16 bogen met ijsbeschermers. De brug wordt beschermd door drie torens, waarvan 1 aan de zijde van de Oude Stad (de oostzijde). Deze toren wordt wel eens beschouwd als het mooiste gotische bouwwerk ter wereld. Op de brug staan 30 standbeelden, de meeste in de Barokstijl en gemaakt rond 1700. Het verhaal gaat dat door de mortel die voor de brug gebruikt is, eiwit gemengd werd om een grotere stevigheid te verkrijgen.

 
Lijkt wel een Hollands plaatje:)
 
Hoewel ik Praag een bijzonder mooie stad vind,
geniet ik toch meer van
 een oude burcht en mooie natuur.
 


 
Mmm. ik geloof dat doorkijkjes mijn favoriet zijn :)

 
Vaar je mee?
Heerlijk toch.. picknicken op dit strandje en een beetje mijmeren..



 
Nog een laatste poortje...

 
Mijn 6 weken vakantie zijn om..
de kinderen zijn vandaag
voor het eerst allemaal
weer naar school geweest...
 
We hebben een heerlijke relaxte vakantie gehad,
zodat we nu uitgerust weer aan de slag kunnen.
 
Het bloggen moet nog een beetje op gang komen,
ik heb er een beetje moeite mee
(uiteindelijk is het nog  steeds mooi weer en leef ik veel buiten..)
 
Maar mijn fototoestel ligt klaar voor mooie binnen plaatjes
en
de eerste rommelmarkt staat zaterdag op de planning!
 
Een lieve groet
en ik kom snel weer bij jullie buurten!
 
Hannie
♥♥♥
 
 
 
 


14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Het is al zo lang geleden dat ik er ben geweest, maar het blijft heerlijk om de stad terug te zien. Fijn dat jullie zo genoten hebben van jullie vakantie in Tsjechië!

Fijne avond nog! Lieve groet, Ingrid

Huis in de Provence zei

Heerlijk dat jullie een leuke vakantie hebben gehad!! En leuk om zo even in Praag te gluren, ik ben er nog nooit geweest...mooie stad zo te zien.

Succes met weer in het ritme komen.
Gr. Mirjam

Petra zei

Ooh wat fijn dat je z'n heerlijke vakantie heb gehad. Prachtige foto's hoor, en ja nog even heerlijk genieten van onze prachtige nazomer, hier vandaag weer behoorlijk warm voor mezelf iets te warm maar ik kan er mee leven hoor. Groetjes Petra.

Willy zei

Leuk om even met je mee te lopen door Praag. Ik ben er nog nooit geweest maar door jou mooie foto's weet ik nu een beetje hoe het eruit ziet.
Een oude stad zo te zien.
Veel plezier op de rommelmarkt zaterdag.
Groetjes Willy

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Hoi hoi heerlijk weer terug te zijn en te kunnen genieten van al die prachtige vakantie plaatjes van iedereen .ook bij jou wat zullen jullie genoten hebben ...jammer genoeg komt aan alles een eind ...al is het weer nog wel heerlijk ...dus daar kunnen we nog even lekker van genieten ...wens je een fijne week ...lieve groet rosita

Gerry zei

Toch vind ik Praag een prachtige stad wat de architectuur betreft.
En wat heb je er een mooie foto's van gemaakt.
Ja, nu begint het gewone leven weer en het is nog heerlijk weer!
Geniet ervan!

Lieve groet,
Gerry

elsa zei

Hoi,

Zie ik je zaterdag......op de rommelmarkt! Groet, Elsa

It's me zei

Zo mooi Praag is prachtig....wij hebben er ook genoten hoor...!....liefs Ria...x!

It's me zei

Zo mooi Praag is prachtig....wij hebben er ook genoten hoor...!....liefs Ria...x!

Ús hûs ús thús zei

Leuk om even een kijkje in Praag te nemen! Een bezoek aan deze stad staat nog altijd hoog op mijn verlanglijstje. Door je mooie foto's heb ik er alvast van kunnen genieten.
Groetjes van Aleta

♥Sanne en Andre zei

Hai Hannie,

2 jaar geleden zijn wij ook in Praag geweest maar dan in december vanwege ons zoveel jarige huwelijk. Dan is de sfeer heel anders en heel koud. Wij stonden toen onder die prachtige brug rond een vuurkorf een worstje te eten. Fijn dat je weer terug bent in ieder geval. Volgens mij hebben meerdere daar last van een blogzomerdip.

live groet en een heel fijn weekend Sanne

Pure & White zei

Fijn dat je er weer bent!
Mooie foto's heb je gemaakt!

Fijn weekend!

Dineke

.♥.Gaby.♥.Homestyle.♥.. zei

Prachtig foto's♥ van Praag♥ .;)
Ben er nog nooit geweest en veel over gehoord, maar zo te zien geweldig♥..;)
Fijn♫ weekend Liefs♥ Gaby..♥

Jedidja zei

Wat een heerlijk blogje.